Yeniden “Tac Telsiz” power oscillator


Yz  Hüsnü Köktürk          husnu66tr@yahoo.com

 YENİDEN  TAC TELSİZ

Eski yıllarda TRAC mecmuasının yayınlandığı yıllarda  Mecmuaya “TAC TELSİZ” isimli bir yazı göndermiştim. Yazı yayınlandı. Epey ilgi de gördü. Hakkında mektupla sorular soruldu. Malum o zamanlar internet filan bişeyler yok, mail atamıyorsun,  tek yapacağın iş kaleme sarılıp mektup yazmak. Telefon edenlere fazla sıcak bakamıyordum. Bir dünya uzun lafı süratlice söyleyip derdini anlatmak kolay da, karşıdaki zavallı  bilgisayar değil ki anında bir cevap dökümanı sıralasın.

Ne idi bu TAC TELSİZ, niçin bu isim verilmişti?. Devreyi uzun  ve bilhassa orta dalgada kısa mesafeli telsiz mikrofon olarak kullanırdım. Şimdi hayli yaygınlaşmış durumda, espri ihtiva eden cihazlarda kullanılıyor. Devreyi yedek subaylık yaptığım yıllarda kullanmaya başladım. Çok ilkel şartlar altında , tabanca havya, ölçü aleti avometrenin dahi bulunmadığı yerde bulabildiğim  bir adet BC108 transistörü ile yapmıştım. Devre önceleri hesaba kitaba uygun, bilimsel kalıplar içinde yapılmış ama sıradan bir osilator devresi dışında başka bir başarı elde edilememişti. Sanırım 1968 yılı veya çok yakın yıllar olmalıydı. Bir ara alışılmışın dışında normalden kat kat fazla uzunlukta bobin teli kullanınca verimin aniden arttığını gördüm. Defter kayıtlarımda “yayın alanı gözünün baktığı  yer, ufuk hattı” diye yazılmıştı. FM bandı bobini  4 parmak üzerine  zil teli denen 1mm kalınlıktan daha ince uzun tellerden sarılıyordu. Önce FM radyo açılır,  ses ayarı yükseltilir ve vojtajı verilmiş devrede sarım işi devam ederdi. Bir ara FM radyoda patlamaya benzer güçlü bir ses iştilir ve hatta radyo devrilecek gibi olurdu.   Tamam verici artık hazır. 10 Km ye dahi mandal yapabilirsin.

Bu devre orada kaldı, taa 2013 senesine kadar. Yazık oluyor diye düşündüm ve devrenin kanunlarını bulmaya karar verdim. İlk başlangıcı yapmış bulunuyorum. Çalışmalar nekadar sürer onu bilemem, En azından başlangıcımızı bir görelim.

Devremiz 9.6 volt ,  2N2219 transistör, 50 cm loop L1 bobini ile çalışıyor. Transistörün emiterine aşırı akın önleyici 6 volt  2 veya 3 watt bir lamba bağlanmış. Verimli çalışmada bu lamba kızarır. En çok kızardığı nokta en başarılı verici pozisyonunu belirtir. Verin ölçümü için transistörün kollektörüne 24 volt 2 watt bir ampul bağlayıp 25-30cm bir anten ilave ediniz Lambanın kızardığını görebilirsiniz. Verici 50cm loop bobinle 40—90MHz arasında çıkış yapabilir, ama bizim naçizane tavsiyemiz, vericinin frekansı, sadece en başarılı çalıştığı frekans olmalı, ve eğer bu frekansı beğenmiyorsak farklı çaplarda yeni looplar kullanmalıyız.

TRAC-Tac-Foto

TRAC-Tac-Telsiz-2

Copyright © Yeniden TAC telsiz 2N2219 FM band Hüsnü Köktürk

Bu yazı elektronik içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

2 Responses to Yeniden “Tac Telsiz” power oscillator

  1. Türker dedi ki:

    Hüsnü hocam bu tac telsizleilgili çalışmalarınızda bir gelişme kaydedebildinizmi onu merak ettim birde bende kristalli bir osilatör yaptım bc 547 ile ve bunu başka birbc 547 ilekuvvetlendirdim 20MHZlik bir osilatör 15 metrelik bir kabloyu çıkışa anten bağladım kısa dalga radyoda tıkırdamaları aldım ve yaklaşık 150 metre mesafeye kadar etki kaydedebildim açıkçası sadece bir 2N2219 ile 10 km mesafe ilgimi çekti devreyi deneyeceğim ama işin açıkçası pek ikna edici gelmedi

Bir Cevap Yazın

